Progress Q&S – Wdrożenia, Audyt, Szkolenia

Lider rozwiązywania konfliktów- jak rozwiązywać konflikty w zespole?

Na pewno miarą dobrego lidera jest umiejętność zarządzania konfliktami w zespole, a najlepiej unikania ich poprzez identyfikację symptomów. Na temat tego, jakimi sposobami przeciwdziałać napisano już wiele, ale chciałbym Ci podpowiedzieć jak i dlaczego warto, jako lider przeciwdziałać konfliktom.

Z badań wynika, że cechami ułatwiającymi objęcie przywództwa są: inteligencja, ekstrawersja, komunikatywność, sumienność oraz umiejętność rozwiązywania konfliktów. Wszystkie wspólnie pomagają w zdobywaniu pozycji lidera.

Najlepszym i niekwestionowanym sposobem rozwiązywania konfliktów jest ich zapobieganie.

 Każdy konflikt przebiega w kilku fazach. Najpierw można mówić o zapowiadających go symptomach. Są one pierwszymi elementami konfliktu, pozwalają zauważyć, że coś się dzieje między zwaśnionymi stronami. Jeżeli zarządzasz zespołem nigdy nie ignoruj pierwszych symptomów.

Dlaczego?

Zauważyłem, że na tym etapie strony konfliktu najchętniej mówią o swoich uwagach. Menedżerowie powinni traktować to jak system wczesnego ostrzegania i umieć je zauważać.

Reaguj już wtedy, poprzez rozmowę osobno z każdą stroną, aby mogła spokojnie opowiedzieć o swoich uwagach. Nie zawsze wiąże się to z ich rozwiązywaniem, niekiedy rola przełożonego kończy się na takim właśnie pokazaniu nadciągającego sporu wszystkim zainteresowanym i uświadomieniu tego, jakie mogą być konsekwencje. Często już to daje na tyle do myślenia, że strony konfliktu się hamują.

Dodatkowo Lider zespołu poprzez to pokazuje, że widzi, co się dzieje i nie jest w tym bierny, dzięki temu buduje pozytywny wizerunek.

Jako lider, jeżeli to możliwe staraj się zapobiegać poprzez ciągła integrację, w formie wspólnych przerw na kawę, wspólnych spotkań np. raz w miesiącu gdzie wraz z zespołem lub każdym z osobna omawiacie możliwości doskonalenie komunikacji w zespole lub identyfikujecie potencjalne problemy do rozwiązania.

To co mogę Ci polecić i odegrało super role w naszych zespołach to, szkolenie/warsztaty z identyfikacji osobowości. Nic tak dobrze nie wpłynęło na nasz zespół jak właśnie uświadomione sobie naszych różnic w osobowości.

Choć szkolenie miało miejsce w 2017 roku to do dziś rozmawiamy o tym, a często śmiejemy się z tego jak odmienne mamy osobowości i co jest denerwującego w różnych ich typach, a jednocześnie uświadamiamy sobie, że zachowania, które nas irytują dla innej osoby są naturalne.

Dlatego polecam Ci, jeśli to tylko możliwe organizację takich warsztatów czy szkoleń miękkich dla zespołu, to naprawdę pomocne narzędzie.

Pamiętaj, że konflikt również jest naturalną fazą rozwoju zespołu i możesz go potraktować, jako narzędzie do doskonalenia. Będzie to jednak możliwe, jeżeli wspólnie z zespołem w wyniku konfliktu wdrożycie działania zapobiegające ponownym tego typu niedoskonałością, które wywołały konflikt.

Np. jeżeli zidentyfikujesz, że źródłem konfliktu są nieporozumienia w zakresie realizacji zadań, bardzo możliwe że przyczyna jest zła komunikacja i już masz świetna podstawę do poprawy procesu komunikacji wewnętrznej.

Do każdego konfliktu należy podchodzić w sposób indywidualny. Przy analizowaniu sytuacji konfliktowych warto odsunąć się na chwilę od własnych emocji. Spojrzeć chłodno na problem, co często odsłania nowe treści. I do tego, jako lider zachęcaj również swój zespół.

Powodzenia!

Zobacz nasz kurs

Skuteczny Audytor Systemów - podejście, techniki, metody, narzędzia!

W którym pokazuje jak całą metodykę prowadzenia audytów systemów, metody techniki, podejście,
a dodatkowo otrzymujesz GRATIS kurs Wymagania
i praktyczne podejście do normy ISO 9001 i wiele więcej